2024
.
Magisztrális gyógyszerkészítés
Gyógyszerbiztonság
Gyógyszerterápia
Klinikai gyógyszerészi szolgálat
Previous Next Play Pause

EU

Az 1990-es évektől kezdődően a gyógyszerkiadások az egészségügyi költségcsökkentő erőfeszítések gyakori célpontjává váltak. A gyógyszerárak szabályozása országonként változik az Európai Unióban, a legtöbb országban közvetlen árellenőrzés történik és nemzetközi összehasonlításokat alkalmaznak a gyógyszerárak szabályozására

Ezek az országok a referencia országok egyazon termékének árát tekintik az árképzés kritériumának. Az európai gyógyszerárak ezen interdependenciájának következtében szükségessé válik a gyógyszeripar számára, hogy meghatározzon egy nemzetközi árstratégiát és értékelje az országos szintű döntések nemzetközi kihatása.

Az országok közötti kölcsönhatások komplexitása miatt szükségessé válik a modellezés a döntéshozás támogatására. A 9. egészségügyi rendszertudományi konferencián az Université Lyon által bemutatott modell célja a nemzetközi árképzéssel kapcsolatos döntéstámogatás megteremtése. A modell az európai árazási rendszerre összpontosít, mivel igen gyakoriak az interakciók ezen országok között. A modell időkerete 10 év lesz, ami megegyezik a piaci exkluzivitási periódussal.

Az árazási folyamat és az árképzés kritériumai országonként változnak Európában. Az elmúlt évtizedben a gyógyszerkiadások növekedése ezen trend csökkenésére irányuló reformokat tett szükségessé. A költségek fékezésére irányuló intézkedések ellenére az egészségügyi költségvetés továbbra is növekedőben van több országban és az árszabályozást állandó változás jellemzi. Azonban az alábbi három kritériumot a legtöbb ország alkalmazza és a modellben is szerepet játszanak:

• A fennálló terápiás alternatívákkal szembeni gyógyászati előny, vagy az innováció szintje
• Az alternatív terápiák költsége rendelkezésre áll a nemzeti egészségügyben
• Ugyanazon gyógyszer ára a referencia országokban (nemzetközi referencia árképzés)

A kísérleti modell országai úgy lettek kiválasztva, hogy különböző árazási rendszerek legyenek képviselve. Ezek négy kategóriára oszthatók:

1. Nem létezik nemzetközi referencia árképzés (Egyesült Királyság, Németország)
2. Árazás kizárólag nemzetközi referencia árképzés alapján történik (Törökország, Görögország)
3. Vegyes rendszer, ahol a nemzetközi referencia árképzés kisebb befolyással bír (Svédország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország)
4. Kétlépéses modellek, ahol az árakat nemzetközi referencia árképzés szerint szabják meg, a térítés szabályozása pedig nemzeti összehasonlításon alapul (Hollandia, Ausztria)

A felvázolt modell döntéstámogatási eszközként fog szolgálni a gyógyszeripar számára az európai árazási stratégia meghatározásában egy adott termékre nézve. A modell lehetővé teszi a globális bevételek értékelését különböző termékindítási sorozatok vonatkozásában, valamint lehetővé teszi az ország-specifikus reformok hatásának értékelését a termék életciklusa alatt. A munka következő lépése a kísérleti modell véglegesítése, miután megtörténik a tesztelés és a szenzibilitási elemzés végrehajtása. Működésbe lépése után a kísérleti modell ki lesz terjesztve valamennyi EU-s országra. (SZL)

Forrás:
Asa Kornfeld: European Pricing Pilot Model
A decision support tool for optimisation of pricing and reimbursement of medicines in Europe
International Conference on Systems Science in Health Care
3-5 September 2008, Lyon